In samenwerking met Joshua Coombes, oprichter van de #DoSomethingForNothing campagne, heeft TOMS 4 pop-up tentoonstellingen georgansieerd in 4 verschillende steden. Het doel was om de verhalen van daklozen te vertellen middels multi-media kunst. Het team heeft met de hulp van Storefront locaties kunnen vinden in zowel Amsterdam als Parijs.
TOMS, die heeft geholpen met deze Light & Noise tentoonstellingen, sprak met ons over het concept, de waarde van deze samenwerking en wat ze hopen te bereiken met deze pop-up tentoonstellingen.
Storefront: Kan je het idee achter deze pop-up tentoonstellingen uitleggen?
TOMS: Deze pop-up tentoonstelling is erg speciaal. Het maakt deel uit van een waardevolle parternship met een de Engelse kapper en #DoSomethingForNothing oprichter Joshua Coombes om meer awareness te creëren en te inspireren om het steeds groter wordende probleem van daklozen in Nederland te veranderen.
We hebben samengewerkt met lokale NGO’s om een gezamenlijke community-art show te maken als onderdeel van het bestaande platform Light & Noise en dat wordt geëxposeerd in vier grote Europese steden in maart van dit jaar (Manchester, Parijs, Amsterdam en Berlijn).
De show werpt een licht op de levens en verhalen van geïsoleerde mensen in deze steden, via visuele kunst en multimedia-inhoud.
Storefront: Waarom koos je voor deze specifieke pop-upruimtes op Storefront?
TOMS: Voor de ruimtes in Amsterdam en Parijs keken we specifiek naar “galerijen” of galerij-achtige ruimtes op Storefront. Ik ontdekte Storefront toen ik via Google op zoek was naar ‘galerijen om te huren’. Zo simpel was het. Voor Amsterdam was het echt liefde op het eerste gezicht. We hebben maar één ruimte hoeven te bezichtigen. Het was in een historisch monument, met fel licht van buitenaf en toen we deze met Joshua Coombes en Jamie Morrison deelden, keurden ze het ook meteen goed.
Voor Parijs heb ik meerdere ruimtes bezocht, maar degene die we kozen, zat op een perfecte locatie in een rustige straat, middenin Le Marais en was niet lang geleden gerenoveerd.
We moesten ervoor zorgen dat we ongeveer 150 mensen konden ontvangen en genoeg muren hadden voor de verschillende kunstwerken. Beide ruimtes hadden een soort van twee kamers, waardoor het ideaal ingedeeld was voor de tentoonstelling waarin het werk van meerdere kunstenaars kon worden vertegenwoordigd.
Hoe en waarom heeft TOMS deze vier steden geselecteerd voor de pop-up tour?
Deze 4 steden zijn zeer representatief voor het probleem van dakloosheid. Alleen al in Parijs bood de sociale hulpdienst in februari 2019 elke nacht onderdak aan 22.000 mensen. Hoofdsteden zijn meestal het epicentrum van dergelijke problemen en we willen de manier waarop mensen dakloosheid zien veranderen door compassie op te wekken en deze verhalen waardig neer te zetten.
Wat hoop je te bereiken met deze pop-up exposities?
We hopen gemeenschappen samen te brengen om een licht te laten schijnen en wat lawaai te maken rond deze belangrijke kwestie van dakloosheid, evenals om te investeren in programma’s die op de lange termijn invloed hebben op de kwestie. We hopen ook dat de pop-uptentoonstelling mensen kan inspireren om zelf verandering te creëren rond een onderwerp waar ze voor staan.
Hoe breng je deze campagne onder de aandacht?
Bij deze samenwerking draait alles om de gemeenschap – de lokale gemeenschappen in elke stad en de levendige, groeiende gemeenschappen rond TOMS en #DoSomethingForNothing. Ons doel is vanaf het begin geweest om deze gemeenschappen samen te brengen, belangrijke gesprekken te voeren en hopelijk nieuwe verbindingen en collectieve actie te inspireren. Met dat als uitgangspunt hebben we social media gebruikt om het evenement, dat we op Eventbrite hebben georganiseerd, te delen met de gemeenschappen van TOMS, Joshua Coombes en elke lokale NGO.
Het was belangrijk voor ons dat elk evenement toegankelijk was voor iedereen uit het publiek, dus we hebben het evenement ook via PR gepusht – inclusief lokale evenementenlijsten en functies. Buiten de ruimte hebben we ervoor gezorgd dat de tentoonstelling zichtbaar was met een sandwichbord en iedereen die langs kwam verwelkomden.
Wat gaat er in de de pop-upruimte gebeuren?
Tijdens de tentoonstelling zal het format van elke ruimte in alle steden consistent zijn: naast de werken van Light + Noise werkten we op elke locatie samen met lokale kunstenaars en een lokale daklozenorganisatie – aan wie we een financiële bijdrage zullen leveren ter ondersteuning van hun kunstprogramma’s voor eenzame en afgezonderde mensen in de lokale gemeenschap.
In Amsterdam werkten we samen met De Regenboog Groep, met La rue Tourne in Parijs, in Manchester met Centrepoint en in Berlijn met Give Something Back to Berlin. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om bij te dragen door prints van de werken in beperkte oplage te kopen, waarbij alle opbrengsten worden gedoneerd aan de lokale organisatie.
Hoe meet je het succes van deze pop-up tour?
Er waren geen strikte KPI’s voor deze evenementen. Het doel was om mensen bewust te maken van de kwestie van dakloosheid in onze lokale gemeenschappen, compassie te brengen en verhalen van mensen te vertellen, via kunst.
Het zijn echte mensen die ons zoveel kunnen leren en als maar één persoon geïnspireerd is om actie te ondernemen, hoe klein ook, of die nu besluit om morgen met vrijwilligerswerk te beginnen of zelf een eigen project wilt starten, dan kunnen we denk ik zeggen dat het een succes was.
Boek je volgende pop-upwinkel bij ons in 3 eenvoudige stappen!
- Wat is een pop-upwinkel? - augustus 7, 2019
- Een kijkje in de pop-up tour van TOMS, mede mogelijk gemaakt door Storefront - juli 30, 2019
- Pop-up op het drukste treinstation van Nederland: [Utrecht Centraal] - juni 12, 2019